Heeft jouw bedrijf al een vitaliteitsvertrouwenspersoon?
Stress zorgt voor meer ziekmeldingen, minder productiviteit en werkplezier.
Kortom het kost geld en werkgeluk. Maar wat doe je eraan?
De vitaliteitsvertrouwenspersoon is een nog onbekende, maar interessante en betaalbare oplossing die gericht is op preventie van uitval en herstel van medewerkers. Hij of zij helpt de medewerkers heel gericht en persoonlijk naar meer vitaliteit en werkplezier.
Minder verzuim, meer vitaliteit
Iedere werkgever of manager wil het beste uit zijn werknemers halen.
Dat is fijn voor het bedrijf en als je het op een goede manier vormgeeft ook voor je werknemers.
Je wil dat jouw mensen goed presteren, energiek zijn en met plezier werken.
Als werkgever of manager kun je jouw medewerkers hier heel goed in ondersteunen.
Er zijn diverse mogelijkheden, maar het in de arm nemen van een vitaliteitsvertrouwenspersoon is een mooie eerste stap.
Dat zorgt voor minder verzuim, meer commitment en vertrouwen, kortom meer vitaliteit en werkplezier.
Wat is dat, een vitaliteitsvertrouwenspersoon?
Een vitaliteitsvertrouwenspersoon is goed opgeleide, ervaren professional, die gedegen kennis heeft van vitaliteit, stress, coaching en leefstijlgeneeskunde. Jouw medewerkers kunnen bij deze professional terecht met al hun vragen op het gebied van vitaliteit en werkplezier. Bijvoorbeeld wanneer de werkdruk te hoog is en ze hier klachten door ervaren.
Een op de zeven werknemers heeft last van burn-outklachten.
In 2016 waren werkgevers bij elkaar 2 miljard euro kwijt aan kosten door stressverzuim (TNO).
Niet alleen werkdruk leidt tot stress
Er zijn uiteraard veel meer vitaliteitsissues die spelen op de werkvloer. Wat denk je van terugkerende migraine, stemmingswisselingen, vermoeidheid, depressie, spijsverteringsproblemen, slaapproblemen, minder vitaliteit door overgewicht, relatieproblemen.
Deze klachten leiden ook tot stress en verminderde prestatie op de werkvloer.
Verminderde vitaliteit van een werknemer kan werk- of privé gerelateerd zijn, maar het gevolg is vaak hetzelfde.
Namelijk een minder presenterende, minder gelukkige werknemer die risico loopt om uit te vallen.
De gedachten dat werk en privé geheel gescheiden zijn en dat je je klachten thuislaat is niet meer van deze tijd.
Wat doet de vitaliteitsvertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon biedt een onafhankelijk luisterend oor, denkt in mogelijkheden, coacht en ondersteunt de medewerker in zijn zoektocht naar meer vitaliteit. Hij of zij gaat actief kijken naar de oorzaken van het verlies van vitaliteit en gaat in overleg met de medewerker een plan voor vitaliteitsherstel opstellen.
Wanneer nodig kan de vitaliteitsvertrouwenspersoon de medewerker doorverwijzen naar geschikte aanvullende ondersteuning.
Naast het coachen van de medewerker op vitaliteitsgebied, adviseert de vitaliteitsvertrouwenspersoon ook de organisatie in mogelijke interventies die de vitaliteit van medewerkers vergroten.
Waarom een vitaliteitsvertrouwenspersoon?
Een vitaliteitsvertrouwenspersoon voorkomt onnodig verzuim. Hij of zij is deskundig en professioneel op het gebied van vitaliteit en een externe kracht. Dat maakt dat de drempel voor medewerkers lager is om klachten te bespreken.
Veel medewerkers vinden het moeilijk om vitaliteitskwesties direct met hun leidinggevende te bespreken.
Daarnaast mist een leidinggevende vaak ook de expertise om een medewerker hier deskundig mee te helpen.
De vitaliteitsvertrouwenspersoon mag zonder expliciete toestemming niets van wat de medewerker vertelt doorvertellen aan de werkgever. Dat geeft een veilig gevoel voor de medewerker en veiligheid is een goede basis om verder op te bouwen. Als medewerkers eerder aan de bel trekken bij klachten die ze ervaren is het vaak snel en effectief te verhelpen. Bij te lang doorgaan zonder ondersteuning kunnen ze langdurig uit de running raken.En dat wil je natuurlijk voorkomen. Een vitaliteitsmedewerker biedt uitkomst.
Hoe werkt het precies?
Een goed gesprek is het eerste wat nodig is, omdat elk bedrijf anders is en het effectief inzetten van een vitaliteitsvertrouwenspersoon maatwerk is.
Maar om een paar voorbeelden te geven:
Een vitaliteitspersoon kan met iedere medewerker een korte speeddate kunnen houden.
Op die manier is er persoonlijk contact gelegd met alle medewerkers en ligt er al een basis van beide kanten.
De medewerker krijg inzicht in zijn eigen vitaliteit en biedt aanknopingspunten. Afhankelijk van de situatie kan de medewerker hier zelf mee aan de slag of heeft verdere ondersteuning nodig. En de vitaliteitsvertrouwenspersoon kan een inschatting maken van de vitaliteit van de totale organisatie.
Ook kan er een algemene presentatie, workshop of lezing worden gegeven waarbij er ook wederzijds kennis wordt gemaakt.
De onderwerpen waar je aan kunt denken zijn: stressmanagement, stress & voeding of leefstijlmanagement.
Na deze aftrapmomenten kunnen er concrete afspraken gemaakt worden wanneer de vitaliteitsvertrouwenspersoon in jouw bedrijf aanwezig is voor medewerkers die hebben aangegeven te willen afspreken.
Op die manier heb je als bedrijf aandacht en betrokkenheid voor iedere medewerker en voor iedere situatie.
Dat lijkt me wel wat, zo’n vitaliteitsvertrouwenspersoon!
Nou, dat komt goed uit!
Marian Witte en Lieneke van Grinsven zijn kundige en professionele vitaliteitspersonen.
We komen graag bij jou in het bedrijf langs om te kijken wat praten over wat er in jouw bedrijf nodig is.
Neem contact op met:
Lieneke van Grinsven, 06-48616327 lieneke@gezondezaken.nl
Of
Marian Witte, 06-28557398 marian@natuurvitaal.nl