Kikkererwten
TO GO

Lekker, snel en gezond!
binnen 10 min. klaar.

Benodigdheden:

Mes, snijplank, water

Ingrediënten:

 

  • 190 gram kikkererwten
  • 1 tomaat (100 gram, in kleine stukjes)
  • 1 kleine rode ui (30 gram, fijn gesnipperd)
  • (schapen) feta (50 gram)
  • koriander (10 gram, fijngeknipt, incl. steeltjes)
  • 1/2 limoen, uitgeknepen
  • olijfolie (20 ml.)
  • snuf peper

 

Bereiding:

Haal de kikkererwten uit de pot, spoel ze goed af en doe ze onderin je lunchbox.
Snipper de ui en snijd de tomaat in stukjes. Leg ze bovenop de kikkererwten.
Doe nu ook de (schapen) feta en de rucola daar bovenop. De koriander knip je fijn, gewoon inclusief de steeltjes, en laat je op de rucola neerkomen.
Tot slot maak je de dressing door een ½ limoen uit te knijpen in de olijfolie en nog een flinke snuf peper toe te voegen. De dressing voeg je toe als je echt gaat eten.

Tips:

Niet zo’n fan van koriander? Vervang deze dan door basilicum.

Kikkererwten kun je ook gedroogd kopen en een nachtje laten weken in water. Eigenlijk veel lekkerder!

De dressing neem je apart mee, bijvoorbeeld in een leeg glazen (koffiemelk) flesje.

 

‘Weetje’ over kikkererwten:

Kikkererwten zijn gezond. Ze bevatten veel vitaminen en mineralen, zoals koper, magnesium, vitamine B6, zink en antioxidanten.
Daarnaast bevatten kikkererwten veel gezonde vezels waardoor je bloedsuikerspiegel genormaliseerd wordt. Uit onderzoek blijkt dat een dagelijkse portie kikkererwten (300 gram) je LDL cholesterol en triclyceriden verlaagt en je op die manier minder kans hebt op hart- en vaatziekten.

Zoals bij elk voedingsmiddel is er ook een andere kant. Kikkererwten bevatten namelijk veel antinutriënten zoals saponinen en lectines. Dat zijn stofjes die een plant aanmaakt ter verdediging tegen bijvoorbeeld insecten. Als je darmen normaal functioneren is dit geen probleem en zitten er zelfs positieve eigenschappen aan. Maar zijn je darmen niet in orde, dan kan het schadelijk zijn. Luister goed naar je lichaam. Als je niet goed op peulvruchten reageert merk je dit vaak snel genoeg. En is het meteen een signaal dat je darmen extra aandacht verdienen.

Spoel kikkererwten (en andere bonen en peulvruchten) altijd goed af onder de kraan. Op die manier spoel je al veel van die antinutriënten weg.

 

Meer lunch inspiratie?

Download nu gratis het lunchen zonder brood E-book: