ANGSTIG, FUTLOOS OF SNEL AFGELEID?
ONTDEK WAT JE ER ZELF AAN KUNT DOEN!

HOE ZIT JIJ IN JE VEL?

Je neurotransmitters vertellen….

 

Zit jij lekker in je vel? Ben je blij en energiek? Of ben je regelmatig somber?

Futloos? Snel afgeleid?  Prikkelgevoelig? Overgevoelig? Angstig?

Grote kans dat je neurotransmitters uit balans zijn.

Lees in dit blog lees je waarom jij je zo voelt!

Waarom voel ik me zo?

De chemie in je hersenen bepaalt hoe jij je voelt en hoe je met situaties omgaat. Boodschapperstofjes genaamd neurotransmitters spelen daarbij een zeer belangrijke rol.

Neurotransmitters lijken een beetje op hormonen, dat zijn namelijk ook een soort van boodschapperstofjes. Alleen communiceren hormonen via je bloed. Neurotransmitters communiceren via je zenuwstelsel, dat gaat zo snel als elektriciteit. Veel sneller dan hormonen!

Om jouw zenuwstelsel goed te laten functioneren heb je verschillende neurotransmitters nodig. Ze zijn niet alleen betrokken bij hoe jij je voelt, maar ook bij je bewegingen, je immuniteit, en je pijnbeleving om een paar voorbeelden te noemen.
Super belangrijk dus!  

NEUROTRANSMITTERBALANS

Zijn je neurotransmitters goed in balans zijn dan heb je een goed geheugen, ben je alert, kun je goed leren, ben je emotioneel stabiel, kun je je aanpassen aan je omgeving, lekker slapen, goed tot rust komen en je gedachten loslaten.
Klinkt ideaal, toch?
Maar als je een tekort hebt aan één van je neurotransmitters dan kun je dat bijvoorbeeld merken aan:

  Ben je minder energiek?

  Heb je écht behoefte aan rust in je hoofd?

√  Ben je verhoogd stressgevoelig?

√  Heb je moeite met concentreren?

√  Ben je vergeetachtig?

  Ervaar je gevoelens van angst?

  Slaap je slecht?

  Ben je prikkelbaar?

  Ervaar je minder plezier?

  Heb je een ongeremde eetlust?

  Heb je een trage stofwisseling?

  Ben je moe?

 Ervaar je te weinig controle over de emoties?

  En nog veel meer kenmerken………

Met behulp van voeding, leefstijl en eventueel specifieke aanvullingen kun jij zorgen voor een optimale balans in je neurotransmitters. Maar eerst duiken we heel kort in de belangrijkste neurotransmitters:

Dopamine, serotonine, GABA en acetylcholine

Dit zijn de vier belangrijkste neurotransmitters.
Zij zorgen dus voor communicatie tussen je darmen, hersenen en je immuunsysteem.
Dat doen ze in een 24-uurs ritme. Dus als er één neurotransmitter uit balans is treft het automatisch alle andere systemen. Deze belangrijke neurotransmitters zorgen dat jij goed kunt presteren en dat je vervolgens ook goed kunt herstellen van je inspanning. Denk aan een goede prestatie in sport, werken en studeren.

En ze zorgen voor sneller herstel na fysieke en mentale inspanningen. Zeker ook bij chronische en neurologische aandoeningen, je herstelt dus sneller van je ziekte.

MIS JIJ INNERLIJKE RUST, KALMTE, STRESSBESTENDIGHEID, CONCENTRATIE, POSITIVITEIT OF GEDULD?

WERK AAN JE GABA EN/OF SEROTONINE!

Wanneer je neurotransmitters optimaal functioneren dan kunnen (in het kort) de volgende kenmerken optreden :

GABA:

GABA kun je zien als je ‘rem’ en zorgt voor een goede beheersing over je gedachten en emoties. Je kunt tot rust komen. Daarnaast zorgt GABA voor stressbeheersing, prikkelverwerking, kalmte, gestructureerdheid, zelfbeheersing, geduld, hard kunnen werken en een goed herstelvermogen.

Serotonine:

Je hebt veerkracht, een goed denkvermogen, een positieve levenshouding, je bent ‘easy going’, niet te serieus, je kunt oplossingsgericht denken, sterk onder druk, emotioneel evenwichtig, een goed aanpassingsvermogen, naar buiten gericht, je slaapt goed en je kunt soepel/dagelijks naar de wc.

MIS JIJ energie, daadkracht, snelheid, doorzettigsvermogen of creativiteit?

WERK AAN JE DOPAMINE EN/OF ACETYLCHOLINE!

DOPAMINE:

Je hebt een goede breinenergie, alertheid, concentratie, motivatie, focus, wilskracht, daadkracht, besluitvaardigheid en zelfvertrouwen. Het geeft je een echte winnersmentaliteit en je kunt presteren onder druk.

ACETYLCHOLINE:

Je beweegt en denkt snel, je hebt een goede verwerkingssnelheid en een goed leervermogen, analytisch vermogen, reactiesnelheid, maar ook creativiteit, je bent snel van begrip, hebt goede zintuigen, je bent nieuwsgierig, invoelend en hebt een goede intuïtie.

VOEDING VOOR JE NEUROTRANSMITTERS

Er zijn een aantal zaken die goed moeten verlopen wil je een goede neurotransmitter communicatie hebben. Onderstaand een aantal algemene adviezen waar je aan moet voldoen voor een goede neurotransmitter aanmaak:

1. OMEGA 3 VETZUREN

Het is belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Denk aan avocado, algen, walnoten, lijnzaad, zalm, tonijn, sardine, haring en makreel. Ongeveer 60% van het gewicht van je hersenen wordt bepaald door vet. Dit is nodig voor een goede cel communicatie. Omega 3 vetzuren kunnen je serotoninegehalte verhogen.

 

2. ZUURSTOF

Je hebt ook voldoende zuurstof nodig. Zonder voldoende zuurstof kunnen je hersencellen niet voldoende ATP (energie) produceren om optimaal te werken.

3. ZONLICHT

Zonlicht is nodig om voldoende vitamine D aan te maken. En vitamine D heb je vervolgens weer nodig om zowel dopamine als serotonine aan te maken.

 

 

4. STABIELE BLOEDSUIKERSPIEGEL

Het volgende aandachtspunt is een stabiele bloedsuikerspiegel. De neuronen in je hersenen zijn afhankelijk van voldoende glucose (suiker) als ‘brandstof’. Er moet een constante stroom van bloedsuiker naar je hersenen zijn. E
en sterk schommelende bloedsuikerspiegel geeft vergeetachtigheid, concentratieproblemen, energiedips, zin in ‘zoet’, geïrriteerdheid, depressie en wisselende stemmingen.
Het is dus goed om toegevoegde en ‘snelle’ suikers te vermijden voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

 

5. EIWITTEN

Neurotransmitters maak je uit aminozuren, oftewel eiwitten. Denk aan biologische kip, kalkoen, rundvlees, eieren, vis, zuivel. Liever geen koe-zuivel (kies voor schaap of geit) en ook geen varkensvlees.

Ben je veganist? Dan moet je meer moeite doen om aan voldoende plantaardige eiwitten te komen. Voeg dagelijks 3 porties zaden, pitten, noten (en notenpasta), tempeh, bonen of linzen toe aan je menu. Je hebt als veganist bijna 1 gram per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten nodig. Eet je wel vlees of vis dan is het advies minimaal 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. 

 

6. ZWAVEL

Een andere bouwstof die belangrijk is om neurotransmitters aan te kunnen maken is zwavel. Zwavel haal je onder andere uit knoflook, ui, prei, bieslook, asperges, koolsoorten, broccoli, ei en noten.
Goed om deze voedingsmiddelen dagelijks in je menu op te nemen.

 

7. VITAMINES & MINERALEN

Tot slot heb je vitamines en mineralen nodig. Ze zijn betrokken bij het maken, verzenden en ontvangen van neurotransmitters. Mineralen regelen je vochtbalans en de elektrische geleiding in de hersenen. Denk specifiek aan alle B vitaminen, zink, magnesium, taurine en mangaan.

 

Specifieke voedingsadviezen per neurotransmitter vindt je in mijn aparte blogs per neurotransmitter. Maar bovenstaande zaken blijven een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van je neurotransmitters!

Jouw neurotransmitter balans

Jouw zoektocht naar weer 100% lekker in je vel start bij het kaart brengen van je neurotransmitters.
Je weet dan beter welke processen er wellicht niet optimaal verlopen en waar je gericht aan kunt gaan werken.

Ben je nieuwsgierig geworden naar jouw neurotransmitter balans?
Je kunt het nu meteen testen! Yes!

Ontdek waardevolle informatie over je brein, je gedrag en je fysiek functioneren.
De neurotransmitter test is gebaseerd op een uitgebreide online vragenlijst ontwikkeld door Dr. Braverman, een Amerikaanse breinwetenschapper.

Je ontvangt een mooie rapportage (zie voorbeeld hier) via de mail.
En, als je wilt, licht ik in een telefonisch gesprek van een half uur alles toe en geef ik je praktische tips wat jij kunt doen om meer emotionele en fysieke stabiliteit te ervaren. Inclusief voedingstips!

 

Haal alles uit jezelf!

Lieneke

 

Referenties:

Naast onderstaande referenties heb ik voor het schrijven van dit artikel ook gebruik gemaakt van het studiemateriaal tijdens de neurotransmitter masterclass van Dirk Zoutewelle van Cellcare Academy.

https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/voeding-hersenen-en-psyche/voeding-voor-uw-hersenen/